Bedrägeriförsök

Det finns bedragare som hör av sig till elkunder. Många gånger utger de sig att ringa från ett elbolag eller myndighet.

Vi vill varna extra mycket för eventuella bedrägeriförsök.

Ett exempel är elstödet till elanvändare där bedragare tar kontakt via brev, e-post, sms och telefon i syfte att komma åt dina inloggningsuppgifter, till exempel genom att be dig logga in med ditt bank-id eller klicka på en länk.

Varken Försäkringskassan, banken, Svenska kraftnät eller någon annan kommer att kontakta dig för att be dig logga in någonstans eller lämna ut personliga koder, i samband med utbetalningen av elstöd. Om någon kontaktar dig på det sättet är det ett bedrägeriförsök. Avsluta därför sådana kontakter direkt.

Information om elstödet och bedrägeriförsök finns på Försäkringskassans webbplats.

https://www.forsakringskassan.se/privatperson/utbetalning-av-elstod

 

Ett annat exempel är att du som kund blir uppringd och informerad om att du har fått en för hög elräkning och att du har rätt till återbetalning. De ber dig då att godkänna/legitimera dig med Bank-ID. Gör inte detta!

Vi vill vara tydliga med att vi inte har säljsamarbeten med andra elhandelsbolag. Vi ringer inte upp dig och ber att du ska legitimera dig med Bank-ID för återbetalningar.

Är du redan drabbad är det är viktigt att du polisanmäler brottet genom att ringa 114 14, samt kontaktar din bank.

Sidan uppdaterad 26 april 2023